čtvrtek, 28. leden

Word of Mouth marketing je fascinující, pozitivní a trochu i něco víc, než s čím je schopen se vypořádat můj stárnoucí mozek.

 

WoM je první skutečně nová komunikační disciplína, která se objevila poté, co jsem opustil agenturní svět. A samozřejmě, že je poháněna internetem, který tehdy v podstatě neexistoval (jedná se o rok 1994). Ivo Laurin z agentury Outbreak je můj mentor ve světě WoM. Byly to právě tyto diskuze, které mě pobídly k tomu, abych věnoval celou jednu stranu svých webových stránek sekci „Co mám rád". Nemohu vysvětlit, jakým způsobem tato stránka pomáhá mému businessu, ale instinktivně cítím, že se jedná o součást nového světa. Oceňuji doporučení od lidí, kterým věřím, a kteří jsou podobného ražení jako jsem já. Takže předpokládám, že pokud máte to samé vy se mnou, může být tato strana právě pro vás. Dále je to i prostředek k poděkování firmám, malým i velkým, jejichž služeb si vážím. A nakonec, je to i bohatší a osobnější alternativa k životopisu.
Ovšem práce agentur jako je Outbreak je samozřejmě více profesionální a systematická. Nejvíce zajímavý je pro mne fakt, že z WoM mohou těžit značky a produkty, které si úspěch zaslouží. Například, když jsem v Londýně v 80.letech pracoval v BMP, lehce jsem opovrhoval firmou Procter&Gamble kvůli jejich televizním reklamám: strnulý styl, kreativně chudé a předpokládající, že jsou jejich zákazníci trochu tupí. Ale jednoho dne mi můj kolega account planner, který začal svou kariéru právě v P&G, řekl něco, co zcela změnilo můj postoj vůči výrobkům P&G. A to je důvod proč jich kupuji tolik. Vysvětlil mi, že všechny výrobky musejí projít interními laboratorními testy, které prokáží, že jejich výsledky jsou lepší než hlavní konkurenční výrobky. Pokud neprojdou, produkt není uveden na trh, dokud se jeho výsledky nezlepší. P&G samozřejmě věří, že jejich reklama toto lidem sděluje. Proto tolik televizních reklam obsahuje hloupé grafy s polovičatými informacemi. Mne ale nepřesvědčily, stejně tak ani nikoho koho znám. Až jedna informace ve stylu WoM od někoho, komu jsem věřil, od základu změnila můj postoj vůči celé řadě značek. A tak se ptám, může se tohle dělat na komerční bázi a integrovaně? To je otázka, na kterou se agentury jako Outbreak pokusí dát odpověď. Zdá se mi ale, že spíše než s tradiční reklamou, jsou to právě značky, jež uspějí s WoM, které by k tomu mohly něco vskutku zajímavého říci.

Komentáře (0)

Přidat komentář



Pole označené hvězdičkou (*) jsou povinná.