úterý, 24. duben

Saatchi ruší bonusy

 

Nedávný summit AdForum se letos konal v Paříži. CEO Saatchi & Saatchi Robert Senior ve své prezentaci o tom, co dělá Saatchi jinak vyslovil mnoho zajímavých myšlenek. Nás však upoutala jedna rychlá poznámka, které posléze vzbudila i mnoho otázek. Robert Senior nám řekl, že Saatchi zrušila bonusy pro své CEO.

Na chvíli jsem si myslel, že to je součástí nového přístupu Saatchi ke Společenské odpovědnosti firem (v souladu s náladou doby, kdy je většina lidí pobouřena tím, jak se obrovské bonusy staly zjevně podstatnou součástí platového ohodnocení generálních ředitelů). Ukázalo se, že důvody byly zcela odlišné.

Jsem jednoznačně pro bonusy založené na výkonu (i když má společnost pouze dva zaměstnance!). Nicméně se zdá, že příliš mnoho bonusů vychází z vágních nebo neexistujících kritérií. Mne zlobí bonusy vyplácené ředitelům privatizovaných veřejných služeb, které jsou často monopoly se špatnou úrovní zákaznických služeb. Když jsem slyšel, že také vysoce postavení britští úředníci dostávají bonusy, bylo to pro mě znamením, že se bonusy rozšířily napříč celou společností bez dostatečné kontroly.

Nicméně reklamní agentury se utkávají na jednom z nejvíce nemilosrdných konkurenčních trhů, které můžete nalézt. Je docela snadné změřit výkon agenturního CEO a odměnit ho/ji za překročení cílů. Tak proč Saatchi učinila tento krok, a proč se jejich CEO nezlobí?

Saatchi řeší problém, který je obvyklý v globalizovaných firmách. Zejména v těch, ve kterých je často vyžadována mezinárodní spolupráce. Pokud má agentura globálního klienta, musí zajistit, aby všechny její národní týmy přispívaly ke stejně vysokému standardu služeb poskytovaných tomuto klientovi. Někdy však může národní CEO odmítnout poskytnout na klienta zdroje. Tento klient nemusí být na daném lokálním trhu dostatečně aktivní a národní CEO může tvrdě argumentovat, že výsledkem jeho rozhodnutí je větší zisk lokální agentury, což je kritérium pro vyplacení jeho bonusu. Každý kdo pracoval v globální reklamní agentuře ví, o čem mluvím. Podobné problémy mohou nastat i na straně klienta. Problémy má např. SAB, jelikož Pilsner Urquell je v německých supermarketech o 10-20% levnější.

Rozhodnutí Saatchi však vyvolalo zajímavé otázky. Znamená zrušení těchto bonusů, že jednotliví CEO agentury Saatchi mohou být loveni konkurenty, kteří je mohou lépe odměnit? (Robert Senior uvedl, že nějaký bonusový systém mají, ovšem s méně lokalizovanými kritérii.) Saatchi je součástí Publicis Groupe, která vlastní také sítě Leo Burnett a Publicis. Pokud je to dobrý nápad - a mě to jistě smysl dává - přijmou pak tyto dvě sítě stejná pravidla? Pokud ne, proč ne? Následující den jsme měli snídani s předsedou Publicis Groupe, Sirem Mauricem Levy. Nikdo z nás se necítil na to mu tuto otázku položit!

Komentáře (0)

Přidat komentář



Pole označené hvězdičkou (*) jsou povinná.