pondělí, 20. květen

Lekce z Amsterdamu

 

Letošní konference Adforum se opět konala v Amsterdamu. Naposledy jsme tam byli v roce 2007 a bylo to místo, kde jsem se osobně setkal s reklamními agenturami, které nebyly "holandské", ale sídlily v Amsterdamu a získávaly zakázky od významných značek z celé Evropy i ze světa. Jejich pracovním jazykem byla angličtina, i když personál hovořil mnoha jinými jazyky. Spíše než aby se pyšnily kancelářemi, které měly po celém světě, byly hrdé na počet jazyků, kterými se v jejich kancelářích mluví - bylo to 27, jak si vzpomínám, to číslo platí pro agenturu Weiden & Kennedy.

Mezi pražskými agenturami orientovanými na zahraniční trh proběhla diskuze o tom, zda by Praha mohla být jako Amsterdam, kreativní hub pro celou střední Evropu. Bylo to jedno téma filmu Velvet Evolution. Brian Elliott z Amsterdam Worldwide tam vysvětlil svůj pohled na to, proč má Amsterdam Worldwide takový úspěch.

Poslední moje návštěva Amsterdamu však proběhla před finanční krizí. Co se od té doby změnilo?

Agenturám Amsterdam Worldwide a 180, dvěma z těch, se kterými jsem se poprvé setkal v roce 2007, se stále daří dobře. Viděli jsme lidi z Kessels Kramer, což je pozoruhodná agentura s docela šíleným webem sídlící ve starém kostele. Představila se nám agentura Anomaly, které se podařilo nově definovat, co agentura zajišťuje pro klienty, a jak za to dostane zaplaceno. Sid Lee je původem Kanaďan, ale rozhodl se pro Amsterdam jako pro svou evropskou základnu. Všechny tyto agentury i nadále přitahují pozornost největších značek jako Coca-Cola, Adidas, Carlsberg, Chevrolet a vytvářejí kampaně, které patří mezi nejobdivovanější na světě.

Tyto agentury se samozřejmě umí velmi dobře prezentovat. Najít důkaz, že si na nich krize vybrala svou daň chvilku trvalo. Obě agentury, 180 a Amsterdam Worldwide, mají menší počet zaměstnanců než kolik měly v roce 2007. To nicméně jen zdůrazňuje jejich úspěchy. Dostaly se do tendrů největších světových značek. Jak může agentura o počtu pouhých 40-ti zaměstnanců sídlící ve městě s 800.000 obyvateli, v zemi s o něco méně než je 17 miliónů obyvatel, vyhrát takové klienty a vytvořit všechny ty skvělé kampaně? Nebo možná trefněji řečeno, proč nemůžou pražské agentury s dvakrát či třikrát větším počtem zaměstnanců získat takové klienty a vytvořit podobné výborné práce?

První poznatek je, že na to aby byla agentura dobra, nemusí být velká. Tyto agentury zaměstnávají spoustu velmi talentovaných lidí. Jednotlivě vydělávají mnohem více peněz, než jejich protějšky v Praze, ale mohou být mnohem efektivnější. Opravdu talentovaní lidé řeší problémy svých klientů rychleji.

Druhý poznatek: Amsterdam je pro talentované lidi něco jako globální magnet. Existuje pro to několik důvodů: první důvod je, že má 500-letou tradici otevřenosti vůči světu. Nadaní lidé z jakékoliv země mohou přijít, pracovat na své kariéře a osobně se při tom cítit dobře. Všichni mluví anglicky a Holanďané se neobávají, že by to ve svém důsledku narušilo jejich národní charakter. Za druhé tam vedle sebe existují spřízněné druhy byznysu, které přitahují podobné talenty, filmová a televizní produkce například, stejně jako umělecké talenty přitahuje bohaté amsterdamské kulturní dědictví.

Na podstatu třetího poznatku pravidelně poukazuje Brian Elliott. Tyto podniky jsou v Amsterdamu částečně i proto, že to je místo s nejvyšším datovým tokem v Evropě. Vláda zajistila, aby firmy v Amsterdamu mohly snadno získat velmi spolehlivé vysokorychlostní připojení k internetu, takže mohou podnikat po celém světě. A to skutečně přitáhlo firmy jako je Cisco, která vlastně tyto sítě vystavěla. Důsledky toho jsme viděli na prezentacích neziskové organizace "Appsterdam", která pomáhá prosperovat zavedeným i nově vznikajícím tvůrcům aplikací.

Amsterdam je jedinečný a jak říká Brian Elliott, Praha by se ho neměla snažit kopírovat, ale měla by být sama sebou. Nicméně mnoho lidí v reklamní branži věří, že Praha by mohla a měla být větším hráčem na globálním komunikačním trhu. Příkladem toho je založení PIAF.  Je to malý krok vpřed, i když si nejsem jistý, že pomáhá sjednotit český reklamní průmysl a otevřít ho světu. Levnější ceny pro mladé české delegáty by byly vítaným krokem.

Praha sdílí s Amsterdamem výhodu, že je poměrně vyhledávaným místem k životu (rozhodně ve srovnání s ostatními velkými městy střední a východní Evropy). Bohužel česká vláda neviděla ekonomický potenciál ve vybudování digitální datové sítě, ani ve významu lépe dostupného města. Naopak tady máme totální neschopnost postavit optické sítě, uvolnit trh internetového připojení po pevných sítích, nebo se připravit na LTE. Jak se teď svět dostane do Prahy, když se České aerolinie omezily na služby pro Rusy a manažery spol. Hyundai, a když mezinárodní železniční tratě a silniční sítě zůstávají jen o málo lepší než tomu bylo před dvaceti lety?

Jinak řečeno nemůžeme z Prahy udělat evropského "hráče" bez širší podpory politiků. Abychom toho dosáhli, musí celá branže mluvit jedním hlasem. Nejenže musí promluvit AKA a další oborová sdružení, ale naše branže by měla spojit síly s filmovou. Mají zcela stejné potřeby co se týká pražské infrastruktury a obchodního prostředí obecně, ale nejsou vůbec v kontaktu.

Nakonec je třeba poznamenat, že Amsterdam si podmaní celý svět, protože lidé tam jsou extrémně sebevědomí, nemají žádné pochybnosti o svém místě na světě. Samozřejmě vím, že od plachého člověka prostě nemůžete čekat, že půjde a bude mluvit s lidmi. Ale možná bychom mohli udělat první krok tím, že si vezmeme k srdci motto, které visí v agentuře Kessels Kramer. To zní: "Tvrdě pracovat a být dobrý k lidem."

Komentáře (1)

  • 1
    Enladdy2022-04-05 11:34:15
    Vuibjv https://oscialipop.com - buy viagra and cialis online Njykmz cialis on-line Histone HK acetylation controls chromatin structure and protein interactions. Crkjcr Cialis Zatjyh Results are shown on a chart or audiogram Figure B. Fbexnp generic cialis vs brand cialis https://oscialipop.com - Cialis

Přidat komentář



Pole označené hvězdičkou (*) jsou povinná.